Loading page...

test

Contentplan voor social media - de why-vraag

Contentplan voor social media - de why-vraag

Social media is here to stay. Sterker nog, de meesten zijn het er inmiddels over eens dat social media een steeds belangrijkere plek in de online wereld zal gaan innemen. Gelukkig betekent dit meteen een kans voor de meeste ondernemers en ondernemingen. Door de tijdige juiste inzet van social media kan er extra conversie behaald gaan worden. 
 
De vraag waar veel ondernemers mee worstelen is 'maar welke content moet ik dan plaatsen op de social media site?'.
Dit blijft lastig. Vooral omdat veel ondernemers nog te beperkt over hun eigen onderneming denken en te veel op de aanbodkant zitten. Het maken van een contentplan kan hierbij helpen. 
 
Een contentplan bestaat idealiter uit een vijftal vragen. Hieronder ga ik in op de eerste en misschien wel meest belangrijke vraag: de why-vraag.
In deze blogpost behandel ik nog niet de keuze van de juiste social media site voor uw eigen doelstelling en doelgroep. Op elke social media site zijn andere doelgroepen actief. Denk hierbij aan verschillen in leeftijd en geslacht. Maar ook aan het soort content dat er het beste geplaatst kan worden. Onderzoek zodoende goed waar u het beste actief kunt gaan worden en waarom. 
 
Terug naar het social media contentplan. De meeste belangrijke vraag is meteen de lastigste om te beantwoorden.
 

Waarom maakt u content?

Dit is de 'why-vraag'. Niet 'wat doet u' maar 'waarom doet u wat u doet'. Een zeer inspirerend en duidelijke visie hierover is afkomstig van Simon Sinek. Mijn advies is sowieso om deze video over de  'why-vraag' even te bekijken.
 
Heel kort gezegd komt het erop neer dat wij slachtoffer zijn van onze eigen hersenen. Zoals zo vaak. De hersenen zijn grofweg opgedeeld in een intern ouder gedeelte ook wel het limbische systeem genoemd, en een nieuwere buitenlaag, de neo-cortex. Bijna al onze beslissingen worden in het oude limbische gedeelte genomen. Dit oude gedeelte kent geen spraak en zit veel meer op gevoel, emotie en intuitie. Nadat we een beslissing genomen hebben rationaliseren we deze met de neo-cortex, waar het denken zit bevindt, zodat we er zelf echt, in woorden, van overtuigd zijn dat we de juiste beslissing genomen hebben. Een handig inzicht waar u als ondernemer gebruik van kan gaan maken binnen social media.
 
Sinek onderzocht waarom bepaalde ondernemingen nou juist succesvoller zijn dan andere ondernemingen terwijl het ogenschijnlijk dezelfde soort ondernemingen zijn. Het antwoord? Ze communiceren met ons limbische (why > how > what). Door duidelijk naar buiten te brengen waar u voor staat, waarom u doet wat u doet, spreekt u het limbische gedeelte in onze hersenen aan. Het gedeelte waar de (aankoop)beslissingen eigenlijk genomen worden.
 
Het gros van de ondernemers vertelt nog steeds enkel 'wat ze doen/aanbieden', vervolgens 'hoe ze dit doen' waarna de klant overtuigd moet zijn om het product of de dienst af te nemen. Men communiceert van buiten naar binnen (what > how > koop mijn product). Hiermee wordt enkel de neo-cortex aangesproken en is de kans groot dat de klant uiteindelijk niet tot een aankoop overgaat. Soms ook omdat het gewoon niet goed 'voelt'.
 
In de afbeelding rechts heb ik de drie vragen in onderling verband gezet. Een simpel voorbeeld maakt een en ander duidelijk denk ik. 
 
Stel je hebt een bloemenwinkel. Dan kan je zeggen 'onze bloemen zijn altijd vers en blijven heel lang mooi'(what), 'dit komt omdat we vroeg opstaan om de beste bloemen op de veiling uit te zoeken' (how), 'koop onze bloemen' (variant 1). 
Beter is 'wij geloven dat bloemen een verschil in levens en situaties kunnen maken. Met bloemen wordt de wereld een stukje vrolijker en beter' (why), 'dit doen wij door de beste, meest verse en mooiste bloemen 's ochtends vroeg voor u uit te zoeken' (how), 'koop onze bloemen' (variant 2).
 
De tweede variant is een stuk krachtiger is en spreekt meer aan. Dit komt omdat er van binnen, why, naar buiten wordt gecommuniceerd en ons limbische systeem wordt aangesproken, ons gevoel, onze emotie.
 
 br />

Why-vraag en social media

Nu u inzicht heeft hoe u het beste met uw klanten kunt communiceren kunt u dit ook gaan toepassen op de content die u op een social media site plaatst.
 
In het voorbeeld hiervoor is het verschil duidelijk te zien. Als u denkt vanuit 'wat u doet/aanbiedt' dan is het lastig om daar veel content bij te zoeken. Veel ondernemers blijven dan steken bij het posten van aanbiedingen, nieuwe producten en meer van zulk soort  'producten/diensten-content'. Dit is echter te beperkt en ook niet interessant voor een grote groep volgers. Er moet meerwaarde geleverd worden. 
 
Door de tijd te nemen en voor uzelf antwoord te geven op de vraag 'waarom doe ik wat doe' heeft u de mogelijkheid om een veel bredere basis te creëren van waaruit u relevante content kunt genereren.
 
In het geval van de bloemenwinkel bleek dat het antwoord op deze vraag is 'wij geloven dat bloemen een verschil in levens en situaties kunnen maken. Met bloemen wordt de wereld een stukje vrolijker en beter'. Dit inzicht geeft direct de ingang om een veel diverser en breder soort content te gaan plaatsen. Denk aan een foto van bloemen in allerlei alledaagse situaties, u kunt bepaalde beelden ook op een grappige manier inzetten, ga interactie met klanten aan en vraag ze waarvoor ze de bloemen gekocht hebben en of de ontvanger en blijer van werd, en ga zo maar door. Op deze manier kan er een krachtig en duidelijk beeld van uw passie en 'believe' richting de klant worden neergezet. Hoogstwaarschijnlijk resulterend in meer volgers, like en verkopen.

Reactie toevoegen